18 Temmuz 2012 Çarşamba

Evolution of My PLE and PLN (II)

Kişisel öğrenme ortamımda ve kişisel öğrenme ağımda meydana gelen evrimi (1) sizinle paylaşmaya devam ediyorum. 


Kişisel öğrenme ortamıma Mendeley ve Academia'ya dahil ederek kişisel öğrenme ağının oluşmasını sağlamıştım. Zamanla yazarların bir bölümünü Academia.eu yerine ya da yanısıra ResearchGate akademik ağını tercih ettiğini farkettim ve aynı anda iki sosyal ağı da kullanmaya başladım.


ResearchGate-Logo


ResearchGate bilim insanları ve araştırmacılar için oluşturulmuş bir sosyal ağ hizmeti. Academia ağından bazı farklılıkları var. Örneğin yazarların ortak yazarlarını belirlemekte ve kaydı olmayan fakat ResearchGate ağında yayını olan yazarları da bir ölçüde tanıyabilmekte. Böylece ReseachGate'e kaydını yapmamış ama ortak yazarların yüklediği yayınlardan adının çözümlenmesiyle kendisine ait bir gölge kaydı bulunan yazarları da izleyebilmekteyim.


Bu süre zarfında keşfettiğim diğer bir faydalı araç ise online bağlantı kaydetme ve not alma hizmeti olan Diigo. Diigo uzun süredir kullandığım Delicious'un yapabilediği herşeyi yapabiliyor ve ek olarak not alma, üstünü çizme ve daha gelişmiş bir sosyal ağ oluşturma olanaklarını sunuyor. IE, Chrome,Firefox, Safari, Opera ve Flock tarayıcıları için çok kullanışlı düğmeler ve araç çubukları barındırıyor.


Diigo


Kişisel öğrenme ağım kişisel öğrenme ortamları ve ilgili alanlarda çalışan yazarlardan oluşmakta olmasına rağmen ağ kısa sürede bir kaç yüz yazarı kapsamaya başladı. Her yazar için Academia, ResearchGate, SlideShare, Scribd, Twitter, Diigo'da arama yaparak, bulduğum yazarları izlemeye almaktayım. Her yeni yazarı kontrol edebileceğim ağıma ait temel bir yazar listesinin olması gerektiğini farkettim. 


Bu durumda ağın güncellenmesi ve denetimi için uygun yaklaşımların neler olabileceğini düşünmeye başladım. Çıkış noktam PLE alanında yayın yapan yazarlar olduğu için ve bu yayınları Mendeley'le yönettiğimden dolayı temel liste olarak Mendeleyin yazar listesini kullanmaya karar verdim.  


Başlangıçta Mendeley'de üç ve daha fazla yayını olan yazarları bir Excel sayfasında listeledim. Her yazarın yayınlarının temel konusuna ait bir not düşebileceğim bir sütun ekledim. Bu sütunun yanına Academia, ResearchGate, SlideShare, Scribd, Diigo ve Twitter sütunları ekledim. İlgili Web 2.0 aracında bir kaydı olan izlemeye aldığım her yazar için liste üzerinde işaret koyarak basit bir kontrol listesi oluşturdum. Böylece bir yazarın listede olup olmadığını, ya da bir sosyal ağa kayıtlı olup olmadığını topluca görebilmekteyim.


Bu işlem başarılı olunca ikiden fazla yayını olan yazarları dahil ederek listemi büyüttüm. Bir sonraki aşama PLE konusunda en az bir yayını olan yazarları da bu listeye eklemek olacaktır. Diğer taraftan akademik yayını bulunmayan ama blog sitelerinde PLE konusunda önemli yayınlar gerçekleştiren yazarlar ve sosyal ağlarda kaydı bulunan PLE ile ilgili kurum, kuruluş ve etkinliklerin de bu listeye dahil edilmesi gerekmektedir.

Her ne kadar Mendeley bu süreçte temel listeyi oluşturmakta kullanılsa da, bir yazara ait yayınların yazarın adı kullanılarak diğer ağlarda da aranması ile konuyla ilgili olan fakat gözden kaçan diğer yayınları da bulabilmek ve bu yayınları Mendeley'e yükleyebilmek mümkün olmaktadır. Mendeley'e çok yazarlı bir yayın eklendiğinde Mendeley'in yazar listesi kendiğilinden artmaktadır. Bu nedenle periyodik olarak Mendeley'deki yazar listesine yeni eklenen yazarların Excel kontrol listesinde güncellenmesi gerekmektedir. Böylece kendi kendisini besleyen ve sonuçta alanla ilgili kitaplığın kalitesinin artmasını sağlayan bir döngü oluşmaktadır.


Kişisel öğrenme ağını oluşurmak ve adım adım gelişmesini sağlamak aynı zamanda alanla ilgili bir öğrenme süreci. Yazarları ve yayınları tanımak, gruplandırmak, yorumlamak, atıfları inceleyerek yeniden değerlendirmek bilimsel araştırma için gerekli bir altyapı oluşturmakta. Belirli bir değeri olan bilimsel çalışma yapmak ve yayınlamak ancak böyle bir altyapının  üzerinde gerçekleşebilecektir.


(1) http://kisiselogrenmeortamlari.blogspot.com/2012/07/evolution-of-my-ple-and-pln.html

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Kişisel öğrenme ortamları konusunda deneyimlerinizi ve çalışmalarınızı benimle paylaşabilirsiniz.